Sång

På 80-talet skulle jag sjunga opera i en föreställning och fick lektioner av Helge Brilioth, som  kämpade med stort tålamod och uppmuntran för att uppnå resultat...Det blev så där.

Jag föredrar franska chansons, svenska visor och tyska sånger à la Brecht. Hade på 90-talet ett program med s k "Brecht-sånger". Häftigt, teatraliskt, politiskt.Samtidigt sjöng jag franska chansons, ur mitt modersmåls  kulturskatt. Vi var tre stycken som då hette Franska kort ...

I nästan 20  år nu har jag sjungit  Piaf, Brel, Barbara och blir inte uttråkad det minsta.  Det går an.  Programmet heter I afton franskt, till komp av Swing Club. Utan dessa musiker hade jag aldrig kunnat utveckla programmet så som jag nu gjort. Brel kompad av Django Reinhardt, vem kan slå  det? Vill du höra ett ljudspår, inspelat på Radio Sörmland (se Radio)? Mejla  och du får en  ljudfil av mig.

Efter franska chansons var jag sugen på nåt mer nordiskt, det fick bli Progg Jazz. En sådan företeelse finns inte, men om man jazzar upp proggarna så blir det mycket riktigt proggjazz.

"I två vackra...  sånger av  Barbara, ... visar hon att hon är en utmärkt sångare som kan prestera mer  än den teatraliska låtsassång som är alltför vanlig bland skådespelare" (om I afton franskt, VLT, 22/1-05)

"Till slut bestämmer man sig för att  det är förbaskat  bra att hon inte låter bli. MCL:s  utifrånperpektiv ger en en ny dimension till ett arv vi gärna räknar  som  ursvenskt" (om  ProggJazz, E-K, 13/6-05)

"...vet hur man tar hand om ett revynummer... en van estradör.. att sjunga  svenska politiska texter till klassisk Django-jazz fungerar oväntat bra" (om ProggJazz, VLT, 18/10-07)

Senaste sångprogrammet var Django, Edith och några till, framfört i Eskilstuna under 2010 (då Django skulle fyllt 100 år) samt 2012. Läs i länken på denna sida. Det återkommer nån gång under 2013. Håll ögonen öppna. Vi kan helt enkelt inte låta bli!

Ur Progg Jazz. Pippi Långstrump/Betty Boop sjunger Adolphson, Wiehe och Zetterlund...